Олена Герсименко. Амплітуда любові

Жовті айстри

 

Світ неначе завмер – лиш напруга сердець на слуху.

Інструмент, партитура, магічність у погляді  майстра.

Замовкає усе, мить  затиснувши в нішу глуху –

тільки в першім ряду ледь помітно тремтять жовті айстри.

 

Перший звук, ніби грім, що від нього здригнулись шибки,

і здригнулися враз і партер, і балкони, і ложі:

провалилися в темп – рокітливий, навальний, стрімкий…

Серце стукало в такт, поривалось в чечітку підошов –

нерухомо, бо навіть, здавалося, й подих пропав –

тільки звук, тільки ритм – від найнижчої точки до висі.

Навіть дощ за вікном, що донині лише накрапав,

впав у шквал, дикий шквал – мимоволі йому підкорився.

Далі – срібний струмок, що зі всюди, чи пак, з нівідкіль,

і здалося – весна несподівано вдарила в струни.

Десь далеко лунав чистий цокіт о камінь – підків,

грім у небо гримів, перекочував горами луни.

Змах єдиний руки – знову клекіт, і знов нароста,

так неначебто він поглинуть прагнув душу і тіло,

ніби з трьох Ніагар вниз обрушилась раптом вода…

 

Айстри в першім ряду так жагуче, так спрагло жовтіли.

 

О яка була гра! Диригент був –у леті струна,

його змаху руки підкорялося все безвідмовно –

від стіни до стіни, від підлоги до стелі – луна,

і реальності нуль – лиш симфонія і підсвідомість.

 

Серце, серце, вгамуйся, безумне, не можна бо так –

розірвеш грудну кліть, бризне кров на сюртук і сорочку.

А воно тріскотить, відбиває напружений такт…

 

Тільки в першім ряду жовті айстри… І сльози… І мовчки…

 

Гру закінчено. Тиша – ні руху, ні звуку, лиш пульс

у джерельцях німих – тих що б’ються в усіх біля скроні.

Браво! Буря овацій пробила б камінний Ельбрус,

чи спекла б Гімалаї в гарячих від плеску долонях.

 

Диригент, який щойно тримав цілий світ у собі,

що немов чарівник – розчахнув кожну душу, як вікна…

Рухом палички він діставав неба й зорі з орбіт,

на землі між людей, щоб побільшало радості й світла.

Скільки квітів йому, і усмішок, і вдячних облич –

квіти ті дорогі, і як водиться, пак, екзотичні.

Айстри жовті гойднулися – жовті, як сонце сторіч…

 

І лицем до лиця, погляд в погляд, і руки – дотичні.

Вмить маестро збагнув, що навіки для себе пропав,

що його полонили ці очі, ці брови, ці руки,

і земля, по якій він антично донині ступав –

захиталася враз, поглинувши картини і звуки.

 

Айстри зойкнули в світ – світлий промінь ковзнув по щоці…

Зблід маестро… Була в її погляді сила незвична.

Жовті айстри, ах айстри – забуті в тремтячій руці…

І повержений час…І коханням освячена вічність.

 

Афганістан

 

Волає пам’ять – стільки втрат

над німотою гострою…

Обрубок тіла – друг чи брат

«Афгана» тінь наповстує.

Повік націлені жалі

у серце, ніби снайпери:

– Ми ще живі, ми ще живі,

ми забуттям не знайдені.

Немислимо чужа війна –

мужів державних вигадка.

Той розпач, пізнаний сповна –

безсмертним зойком вибухнув.

Не спить ночами, б’є під «дих»,

не щезне, не забудеться…

Довіку пам’яттю про тих,

кому не повернутися.

Страждання скільки, скільки сліз

з-під крил „тюльпана” чорного.

Аїда вічний перевіз

човна по Леті зчовгував.

Косила клята і мела –

чи горем, а чи кулею.

Дістати тільки не змогла

завбачливо „відкуплених”.

Афганістан – прокляття, біль.

Хто зламаний, хто вистояв.

У перший серця солоспів

«Афган» смертельно вистрелив.

Пече війна – тавро проклять,

по кому смерчем пройдено.

А рани крізь роки болять –

нема вцілілих – жодного.

 

Трофей

 

Не було в дідуся трофеїв –

хіба що протез.

– Ті трофеї мені „до фені”,

мій протез – то війні протест.

Усміхався у сиві вуса,

погляд далеко-далеко…

Очі сумні в дідуся,

ніби осінні лелеки.

 

А в далеку – солдати покотом…

І протез від коліна ойкотом…

Так вишні весняно цвіли,

а він все у «фрица» цілив…

 

Йшла рота в атаку дружно,

і серце рвонулось пружно.

– В атаку! – гукнув. – До бою!

І землю штовхнув собою.

Встали інші. Ревло, двигтіло.

Впало небо, протяте тілом…

Ангел, певне, надійний в нього,

що кулі вп’ялися в ногу –

не в голову або серце.

Тільки крові хлипке озерце…

А рота – останки роти –

рота стояла доти,

доки смерті відчула дотик.

Йому судилося вижити,

аби жито за друзів вижати.

Аби серце пізнало тверджі –

в тім бою він спіткнувся першим.

 

Незвичайний трофей в дідуся,

А старий – на останнім прузі…

Уночі ще ішов на танки –

розстріляла війна світанки.

 

Пахне в хаті старенькій воском,

і протез нерозлучний – лоском.

Згорток рук, у якім свіча.

Не стрічає гостей… Не стріча…

Час у сні ворухнувся кволо,

і замкнулось життєве коло.

Упокоєний сивий фенікс,

поруч з ним – побратим трофейний.

 

Зона

 

ЧАЕС. Реактор. Мертва зона…

Мовчать, на б’ють на сполох дзвони,

як те в усі часи належить –

на смерть, на горе, на пожежу.

Довкілля… Людські долі… Жах!

Хіба для смерті є межа?

Земля, домівки, щастя, мрії –

чи можна «зоною» відмірять?

Світліє ніч. Полоще ранок

горлання півнячих горлянок –

отих, що будять сонце.

… Чорнобиль сіє стронцій.

Лелека немовля поніс,

а там – могильник, Чорний ліс.

Там пустка, руйновище –

лиш мертвий вітер свище.

У квітах зріють ще меди,

та знаки скрізь: туди не йди!

Невдовзі тут були б жнива.

Тепер це «зона» нежива.

Тут восени аргонії.

Вмирає час в агонії…

 

Крива

 

Це справді так: до нас не йдуть роки,

це ми до лона віку поспішаєм.

Когось у пам’ять серця проводжаєм,

як хвилі – берег – плюскотом ріки.

 

Це справді так: тоненька і тремка

розгойдує нас ниточка вседержу.

Зриває вітер часу з нас одежу,

та все ж трима невидима рука.

 

Це справді так: буває, заштормить –

звикаємо до радості і болю,

та розминаємося десь самі з собою,

неначе помираємо на мить.

 

Ні, не тоді, як браму відкрива

хтось там попереду – до вічності, чи й далі…

Ми ще уперто тиснемо педалі,

й казна-куди нас виведе крива.       


 ***

 

Ми іще не родились,

ще навіть не плоть і не діти.

Ми хоча не раби, та заручники

різних епох.

Поки інші «туди» –

ми вже «звідти»,

не пройшовши

й півшляху,

що вказував мудрий нам

Бог.

Нам тепер не до жнив,

бо засіяли

чортополохом.

Де джерела жили –

поросли там густі чагарі.

Як в отій трясині,

загрузаємо в неї потроху

замикається світ

тихим схлипом

над нами вгорі.

 

Зимовий дощ

 

Усе виглядає приблизно отак:

забуто дощами всі правила й такт,

усі етикети і навіть про те –

опісля дощів перший цвіт розцвіте.

Забуто. І місто в калюжах стоїть,

як давня фортеця минулих століть.

Стоїть сумовито в сіянні вогнів,

стоїть і ледь стримує праведний гнів.

Стоїть незворушно. А дощ собі йде.

Пливуть ним трамваї і сяйво бліде.

Вітрини неоновим світлом – без нас,

бо ми пропливаєм трамваєм якраз.

А дощ усміхається нам: ну і що?

Веселий гульвіса, та тільки – мовчок!

Якщо він заблука, а карти нема –

її заморозила, певне, зима!

Якщо він бешкетник –що дивного в тім?

Якщо він турист, і верхом на «авті»?

Якщо він пілот – віражами в піке –

то як вам пояснення буде таке?

Він скрізь і повсюди – і там є, і тут.

Яких він проекцій? Яких амплітуд?

 

Без винятку правил – таки не бува,

з-під снігу проклюнеться завтра трава,

голівку підсніжник нам явить у світ.

Бешкетника варто провчити як слід!

Та ми усміхнемося: диво із див,

Ледь чутно дозволимо:«Йди уже! Йди!» –

неначе від нас щось залежить… Дарма!

На ранок калюжі замерзли – зима!

 

Потяг

 

Були ви, може, поруч – я не знала!

Таке буває: з нами і не з нами.

Нас розділяв лиш крок, біда вся в тому,

що потяг мчав мене у невідомість,

а ви зійшли на станції не тій,

й навік ми розминулися в житті.

Без мене ви десь вийшли, отже я

зійшла без вас на станції Сім’я.

Не ті мене зустріли руки, губи…

Не той освідчився мені, що любить…

Не той сказав тоді слова не ті…

Ви ж більше не зустрілися в житті.

Ви залишилися на станції Минуле,

та я вас так ніколи й не забула.

Усе пройшло, розвіялось, як дим.

Для мене ви лишились молодим,

і, як мені колись, вже дамі іншій

свої палкі присвячуєте вірші.

А так мені хотілось вас зустріти

на станції отій, що звалась Літо.

Та потяг мчить, літа мої відносить,

вже незабаром полустанок Осінь.